Ateliér 3D animácie a motion capture

Dĺžka štúdia:

  • 10 mesiacov

Cena: 

  • 1. ročník 180,- EUR/mesiac
  • 2. a 3. ročník 250,- EUR/mesiac

Predmety:

  • Úvod do dejín animovaného filmu
  • Základy klasickej animácie
  • Počítačová animácia
  • Počítačová grafika
  • Zvuková tvorba
  • Strihová skladba
  • Motion Capture
  • Software: Adobe Photoshop, Illustrator, Autodesk 3ds Max, Mudbox, MotionBuilder, Vicon Blade, Adobe Premiere,…

1. ROČNÍK (16 hodín / týždeň)

Úvod do dejín animovaného filmu (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Projekcia ukážok z histórie a súčasnosti počítačovej animácie.
Zmyslom tohto predmetu nebude nahrádzať dejiny animovanej svetovej kinematografie, ale poskytnúť inšpiratívnu kolekciu rôznych tém, poetík, naratívnych a žánrových postupov, výtvarných názorov ako podnet k vlastným úvahám a hľadaniu svojského autorského rukopisu
Stručná osnova predmetu:
História vzniku filmu, animovaného filmu, so zameraním na počítačovú animovanú tvorbu.
Prehľad o najvýznamnejších tvorcoch animovaného filmu.

 

Základy klasickej animácie (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Ovládať: základnú hmotu jednotlivých predmetov v priestore a čase, z hľadiska princípov animácie ľudskej postavy v pohybe (dva pohyby proti sebe) v súvislej hre v scénke – základné herecké výrazové prostriedky animovanej postavy v rámci animovaného diela a priebeh jeho produkcie (celkovú realizáciu animovaného filmu od námetu až po záverečnú postprodukciu). Oscilovanie všetkých zložiek v časovej a významovej následnosti a ich vzájomná nadväznosť, tvoria podstatu animovaného filmu.
Stručná osnova predmetu:

  • Princíp animácie
  • Charakteristika tvaroslovia animácie
  • Čas, priestor a výraz pohybu v symbióze s obrazom
  • Výtvarné návrhy ako odraz myšlienky
  • Výtvarno a charakter animácie
  • Subjektívny tvar animácie v závislosti od vlastného výtvarného názoru
  • Rozklad pohybu v reálnom čase v jednotlivých časových úsekoch
  • Čiara akcie – akčná krivka
  • Časovanie – timing (časový priebeh pohybu)

 

Počítačová animácia (4 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Osvojiť si a pochopiť animáciu v 3D prostredí, jej zákonitosti, štruktúru a jednotlivé nástroje spojené s vytváraním pohybov a animovaním jednotlivých objektov v 3D scéne. Osvojiť si jednotlivé oblasti práce s textúrami, ich tvorbou, editáciou, modifikáciou a aplikáciou na jednotlivé geometrie. Cieľom predmetu je zvládnuť všetky fázy procesu tvorby 3D animovaného filmu: technický scenár, tvorba scény, modelovanie predmetov, architektúry, postáv, tvorba materiálov a ich mapovanie na objekty, osvetlenie scény, morfovanie objektov, kamery a animácia scény, až po výsledný „rendering“ a následné spracovanie v postprodukcii.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Osvojenie jednotlivých častí programu 3Ds Max, nástroje, palety s nástrojmi atď.
  • Jednotlivé spôsoby a procesy modelovania, ich výhody a nevýhody
  • Príprava 3D animovaného filmu: filmový dizajn, produkčná príprava, námet a scenár krátkeho animovaného filmu, obrázkový scenár, riadenie výtvarnej práce, produkčný dizajn, návrh postáv, návrh prostredí, návrh vizuálnych efektov, produkcia, post-produkcia, jednotlivé spôsoby a procesy modelovania, ich výhody a nevýhody
  • Modelovanie prostredia – Edit Poly, Edit Spline: vytváranie modelov pre film, architektúra – modelovanie pomocou projektovej dokumentácie, podobjekty a ich vlastnosti, stavebné detaily – využitie nových architektonických nástrojov, nastavenia pre vytváranie okien, interiér (nábytok, svietidlá, závesy,…), konštrukcia krajiny (rôzne metódy vytvárania priestorových plánov)

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Jednoduchá animácia:
    základy animácie
    časová os
    Curve editor
    animácia po dráhe, Follow, Bank
  • Svet materiálov:
    teória odrazu a modelovanie povrchu, proces vytvárania materiálov a ich organizácia, „materiál editor“ – továreň na materiály, tvorba a mapovanie textúrových máp (UVW map, Unwrap UVW)
    materiály Standard, Raytrace, Ink ´n Paint, Matte/Shadow,…
    Shader Phong, Blinn, Metal,…
    mapy Diffuse, Ambient, Specular, Reflection,…
    Dispacement a Bump
    animované materiály a optické efekty
    Raytracing – „sledovanie“ svetelného lúča
  • Základy práce so svetlom:
    základné typy svetiel
    jednotlivé nastavenia a parametre svetiel
    jednoduchá konfigurácia 3 svetiel – hlavné, doplnkové, „kontra – svetlo“, osvetlenie interiéru
    globálne osvetľovacie systémy

 

Počítačová grafika (4 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Zvládnutie grafických programov balíka Adobe na pokročilej úrovni a schopnosť využitia poznatkov na riešenie kreatívnych grafických projektov. Naučiť praktické aspekty DTP práce a doviesť ich k samostatnej tvorbe tlačovín. Pochopenie vzájomného pôsobenia textu a obrazu, pochopenie a vytváranie grafických skratiek a štylizácií. Vedieť prakticky aplikovať nadobudnuté znalosti v tvorbe a práci s písmom. Oboznámenie sa s výrazovými prostriedkami a princípmi grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie. Akcelerovať kreatívne procesy s akcentom na širšie vzťahy v grafickom projektovaní a reklame (nastavenie globálnych trendov – public relation, media relation, corporate identity, kreatívne, mediálne a komunikačné stratégie…).
Hlavným zámerom je príprava flexibilných dizajnérov schopných reagovať na každý problém a zadanie v reálnej dizajnérskej praxi, profesionálne zvládnutie grafických tém nielen po stránke technickej, ale aj kreatívnej.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Tradičné polohy grafického dizajnu: typografia, ilustrácia, časopisecká a knižná úprava, plagát, korporátne vizuálne štýly; dizajn vo verejných priestoroch, reklama, atď.
  • Základné princípy počítačovej grafiky a grafickej tvorby
  • Adobe Photoshop: osvojenie si základov kompozície, farieb, vrstiev, typografie, tvarov, masiek, ciest, beziérovej krivky a vektorov
  • Realizácia solitérnych úloh: logá, plagáty, typografický dizajn a celé spektrum primárnych dizajnérskych úloh v spojení originálnosti návrhu a profesionálnej exekutívy

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Adobe Photoshop: úpravy digitálneho obrazu, montáž, retuš, typografia, grafické projektovanie, interakcia Photoshopu s iným programami
  • Základy vektorovej grafiky v Adobe Illustratore: základné formátovanie textu, kresba pomocou pera, béziérové krivky, atribúty objektov
  • Samostatná tvorba počítačovej ilustrácie
  • Realizácia solitérnych úloh knižných, časopiseckých a bibliofilských vydaní, typografického dizajnu v spojení s kreativitou a nachádzaním nových originálnych riešení a vhodných technických algoritmov

 

Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku a ich aplikáciu na konkrétnych filmoch. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
  • Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
  • Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
  • Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
  • Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
  • Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
  • Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
  • Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu

 

Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
  • Záber a voľba veľkosti záberov
  • Pravidlo filmovej osi
  • Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
  • Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
  • Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
  • Čas a priestor vo filme
  • Tempo a rytmus
  • Spájanie sekvencií a interpunkcia
  • Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
  • Programy: Adobe Photoshop, Illustrator, Autodesk 3ds Max, Adobe Premiere,…

2. ROČNÍK (12 hodín / týždeň)

Počítačová animácia (8 hodín / týždeň)

zimný semester

Stručná osnova predmetu:

  • Modelovanie štylizovaných postav, zvierat (podľa scenára):
    polygonálne modelovanie postavy pomocou 3 ortogonálnych kresieb postavy
    torza,
    hlavy (využitie objektov Poly),
    rúk (extrudovanie prstov),
    dokončenie nôh a chodidiel,
    vytvorenie zrkadlovej kópie a spojenie tela,
    vytvorenie šiat pomocou modifikátoru Garment Maker a Cloth
  • Pokročilé modelovanie charakterov v programe Mudbox
    použitie modelovacích nástrojov
    vytváranie povrchových textúr kože
    tvorba vlastných brushov,
    textúrovanie postavy
    správny export do 3ds Max

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Animácia postáv – prípravná fáza – Bones:
    vytvorenie systému kostry, vlastnosti kostí
    zostavenie kostry pre špecifickú postavu
    stavba základnej kostry
    použitie inverznej kinematiky
    použitie modifikátoru Skin
    časti obálky kože – „envelopes“ a ich úprava, zrkadlenie váh kože
    posuvné ovládače a prepojenie s parametrami, vytvorenie posuv. ovládača a jeho prepojenie s prstom
    tvárové cieľové tvary pre morfovanie
    vytvorenie oblečenia tela pomocou modifikátoru Cloth
    spojenie oblečenia, kože a kostry
  • Animácia postáv – prípravná fáza Biped:
    vytvorenie Biped-u
    úprava Biped-u vo Figure Mode
    vlastná chôdza vo Footstep Mode
    modifikátor Physique
    vyladenie obálky pomocou Envelops a vertexov
  • pripnutie vzorovej animácie z Motion Capture
    jemné doladenie animácie vo vrstvách

 

Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku a ich aplikáciu na konkrétnych filmoch. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
  • Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
  • Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
  • Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
  • Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
  • Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
  • Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
  • Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu

 

Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
  • Záber a voľba veľkosti záberov
  • Pravidlo filmovej osi
  • Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
  • Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
  • Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
  • Čas a priestor vo filme
  • Tempo a rytmus
  • Spájanie sekvencií a interpunkcia
  • Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
  • Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, MotionBuilder,…

3. ROČNÍK (12 hodín / týždeň)

Počítačová animácia (8 hodín / týždeň)

zimný semester

Stručná osnova predmetu:

  • Snímanie animácie v prostredí Vicon Blade:
    inicializácia programu Vicon Blade,
    kalibrácia priestoru a kamier
    rozmiestnenie markerov na tele herca
    autorizácia herca
    zosnímanie animácie
    spracovanie animácie a vytvorenie solverov
    výstupné formáty
  • Príprava a spracovanie animácie v Motion Builder:
    import animácie z Motion Capture
    import Biped za 3Ds Max
    charakterizácia postáv
    export animácie do 3Ds Max
    uloženie animácie do formátu *.bip
  • Pokročilá animácia postáv – Biped:
    pripnutie zosnímanej animácie z Motion Capture
    kombinácia Capture Motion Clips v Motion Flow Mode
    jemné doladenie animácie vo vrstvách

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Postprodukcia aké sú možnosti
  • Nástroje a palety
  • Nastavenia jednotlivých parametrov
  • Osvetlenie a renderovanie:
    radiozita a globálne osvetlovanie
    práca so svetlom Skylight a systém Light Tracer
    použitie svetla Skylight pre globálne osvetlenie
    renderovanie scény a renderovacie efekty
    vlastnosť render to texture
    osvetlenie a renderovanie s mental ray
    renderovanie skla a tekutín
    použitie modulu Backburner 2 pre sieťové renderovanie

Zvuková tvorba (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Preniknúť do základov zvukovej tvorby od nahrávania primárneho zvuku až po výsledný zvuk, osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania, záznamu zvuku a tiež spoznať možnosti počítačového spracovania zvuku a ich aplikáciu na konkrétnych filmoch. Súčasťou tohto predmetu je výchova k umeleckému tvorivému mysleniu a originálnosti. Ďalej je cieľom preniknutie do hudobnej a zvukovej dramaturgie ako súčasti dramaturgie audiovizuálnej tvorby. Zámerom je podnietiť vnímavosť na hudobno-obrazové vzťahy, ako formotvorné prvky chápania filmového diela.
Zvuk vo filmovej a TV tvorbe. Špecifiká zvukovej skladby vo filmovej a televíznej tvorbe. Objasnenie základných postupov pri snímaní, zázname a postprodukčnom spracovaní zvukovej zložky v podmienkach filmovej realizácie a videorealizácie.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Úvod do problematiky zvukovej tvorby v A -V tvorbe – rozhlas, televízia, film, hudobné nahrávky
  • Základný prehľad spôsobov snímania a záznamu zvukového signálu – základy vnímania zvukového signálu – zvukové formáty
  • Filmový štáb – jednotlivé profesie vo vzťahu k majstrovi zvuku
  • Zvuk vo filmovej tvorbe – dokumentárny a hraný film, kontaktný zvuk, pomocný zvuk, playback – half playback, prepis zvuku

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Zvuk v televíznej tvorbe – TV inscenácia, videofilm – hraný film, dokument
  • Osvojenie si základov práce s mikrofónom, snímania a záznamu zvuku
  • Televízna publicistika – od spravodajstva po dokument – snímanie a spracovanie zvukovej zložky
  • Dokumentárna tvorba a hraná tvorba – spôsob záznamu obrazu a zvuku, čas a priestor, pohybová štylizácia
  • Praktické cvičenie: Zvukové práca realizovaná v teréne a v štúdiu

Strihová skladba (2 hodiny / týždeň)

Cieľ predmetu:
Oboznámenie sa so základmi obrazovej a zvukovej strihovej skladby v nadväznosti na filmovú dramaturgiu a komerčnú audiovizuálnu tvorbu. Práca s profesionálnymi strihovými softvérmi.

zimný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Základné pravidlá strihovej skladby: gramatika filmového jazyka, predsnímacie jednoty, záber, veľkosti záberu
  • Záber a voľba veľkosti záberov
  • Pravidlo filmovej osi
  • Základné typy skladby: lineárna skladba, paralelná skladba, retrospektívna montáž
  • Práca so strihovým softvérom Adobe Premiere

letný semester
Stručná osnova predmetu:

  • Väzba záberov, nadväzovanie pohybu
  • Vnútorné a vonkajšie pohybové väzby
  • Čas a priestor vo filme
  • Tempo a rytmus
  • Spájanie sekvencií a interpunkcia
  • Práca na praktických cvičeniach so strihovým softvérom Adobe Premiere
  • Programy: Adobe Photoshop, Autodesk 3ds Max, Mudbox, MotionBuilder, Vicon Blade